Ako by mala vyzerať osobnosť manažéra?
Každý má počas svojich pracovných skúseností kontakt s rôznym typom ľudí. Či už sú to kolegovia, dodávatelia, odberatelia, zákazníci, klienti. V neposlednej rade, dôležitou súčasťou práce je aj Váš supervízor, nadriadený, manažér, líder. Je na Vás ako si ho pomenujete.
Pri výbere ľudí a vedení pohovorov sa často kandidátov pýtame otázky typu:
“Ako si prestavujete ideálneho nadriadeného – manažéra?“
„Aké kvality by mal mať Váš manažér?“
A dostávame rôznorodé odpovede… Čo si myslíte Vy? Aké osobnostné charakteristiky, štýl práce, komunikácie by mal mať manažér, ktorého budú všetci považovať za kvalitného?
My to vidíme takto:
Vlastnosti, štýl práce a komunikácia manažéra
Emočná inteligencia –manažér by mal mať vysokú emočnú inteligenciu, čo mu umožňuje lepšie porozumieť sociálnym vzťahov a väzbám, pochopiť druhých, ale aj zmanažovať svoje emócie a riadiť v prvom rade sám seba. Takýto ľudia poznajú seba a vedia aj oceniť iných. Emočne inteligentní ľudia sú uspešnejší v jednaní s inými ľuďmi, v obchodných rokovaniach a v ovplyvňovaní iných. Taktiež je dôležité, aby mal odborné zručnosti a prax.
Dôveryhodnosť a vytváranie dôvery v tíme – Ako dosiahnuť, aby mi ľudia verili? Dosahovať sa to dá jednoznačnosťou v jednaní a hovorení, jasnosťou komunikácie a jasným komunikovaním očakávaní. Pokiaľ je ľuďom jasné, čo od nich líder očakáva, dáva im to stabilitu a istotu. Vytvárať dôveru umocňuje u lídra prirodzený vplyv.
Komunikácia a schopnost aktívneho počúvania – vysoká úroveň komunikačných zručností zlepšuje nielen prenos informácií ale aj atmosféru v celom tíme. Spôsob vyjadrovania, pýtania sa otázok, zadávania úloh, by mali byť vedené vecne a jasne. Priama komunikácia so zamestnancami a tímom ľudí, založená na férovosti a vzájomnom rešpekte. Z výskumov ale vyplýva, že 72% lídrov so svojimi tímovými kolegami nevedú dialóg, a preto nie sú angažovaní zamestnanci.
Iniciatíva – tzv. vnútorná motivácia je potrebná pre každého. Vnútorné presvedčenie a smerovanie. Mám jasnú víziu a hľadám cesty ako ju naplniť. Kreativita a inovácie mi len pomáhajú byť otvorený novým možnostiam. Hľadať nové riešenia, cesty je jednou z vlastností, ktoré Vám pomáhajú byť dobrým manažéra.
Cieľavedomosť – jasné nastavenie cieľov pre seba a ostatných, budovanie vízie a aktívne rozhodovanie robí drive dôležitý preto, aby sa začaté úlohy dokončili, nevzdávali sa, aj keď sa vyskytnú problémy.
Reziliencia – odolnosť voči stresovým situáciám a nepriaznivej situácii. Manažér rieši problémy, ktoré sa naskytnú a nepodliehajú panike. Reziliencia je vrodená ale dá sa aj naučiť. Existujú rôzne cvičenia, ktoré pomáhajú znížiť momentálny stres.
Z výskumov ďalej vyplýva, že je dôležité ak manažér oceňuje ľudí okolo a verí im, zvyšuje ich kompetenciu a samostatnosť. V súčasnosti sa veľa hovorí o agilných tímoch. V agilných tímoch sa ľudia samy riadia a samy si aj iniciatívne priberajú flexibilne úlohy, ktoré je potrebné riešiť. V takomto tíme musí byť vysoký stupeň dôvery a flexibility. A tieto vlastnosti sú ďaľšie z palety, ktoú dobrý líder musí ovládať.
Uvedenými vlastnosťami sme chceli upozorniť na to, čo je potrebné vlastniť z hľadiska vykonávania funkcie manažéra. Zároveň je potrebné povedať, že ak niekto niektorú z uvedených vlastností nemá, neznamená to automaticky, že svoju funkciu manažéra nebude vykonávať dobre.