Tipy ako zvýšiť produktivitu počas home office
Ako psychicky zvládnuť a byť efektívny počas home office? Mnoho z nás nemôžeme ísť pracovať do vlastnej kancelárie kvôli aktuálnemu dianiu vo svete. Koronavírus nás presťahoval do domáceho prostredia, kde musíme fungovať v krízovom režime – nájsť si a vytvoriť priestor na pracovanie bez rozptýlenia. Ako to však urobiť, aby ste boli produktívny doma? Ponúkame vám pár tipov, ktoré na nás fungujú.
Nájdite si vhodný priestor “domácu kanceláriu”
Prostredie nás pri práci veľmi ovplyvňuje aj keď si to niekedy neuvedomujeme. Preto je dôležité si vybrať miestnosť, ktorá ma najmenej rušivých elementov, najlepšie s oknom a pracovným stolom. Pracujte za stolom, gauč slúži na relax. Stôl si pripravte na prácu, pripravte si všetko čo potrebujete na jej vykonávanie – poznámkový blok, pero, nabíjačku na počítač, tlačiareň,… Všetko nepotrebné dajte bokom, každý predmet navyše vás môže pripraviť o pozornosť.
Vypnite si upozornenia na sociálne siete
Aj keď sa pípnutie správy môže týkať práce, nezabúdajte, že vám preruší tok produktivity. Jedna správa vedie k ďalšej a odrazu scrollujete sociálne siete. A výsledok? Nulová produktivita.
Pravidlo 20-20-20
Až 60% populácie používa digitálne technológie viac ako 5 hodín denne, mnohí dokonca aspoň 2 zariadenia naraz. S tým súvisí stres, psychická únava, ale hlavne zhoršujúci sa zrak. Nezabúdajte na dodržiavanie pravidla 20-20-20. Ide jednoducho o to, že každých zhruba 20 minút odtrhnete zrak od obrazovky na 20 sekúnd a zaostríte svoj pohľad na predmet vzdialený 20 stôp, čiže asi 6 metrov. Preťažované očné svaly sa tak preladia na pohľad do diaľky a oddýchnu si.
To do list
Odškrtávajte si. Plánujte. Napíšte si zoznam cieľov/úloh, ktoré máte splniť buď na papier alebo do poznámok v počítači a odškrtávajte si čo ste už urobili. Dodržiavanie zoznamu vám bude pripomínať dôležitosť a termíny úloh, teda budete sa viac sústredovať na ich splnenie v danom časovom termíne.
Zákaz vstupu!
Poproste svojich najbližších, aby vás nevyrušovali počas práce. Ste síce doma, ale pracujete. Vyčlente si čas čas na kávu, obed s rodinou. Zahrajte si s deťmi hru: ste rodič v práci a oni musia váš priestor brať ako vašu kanceláriu a čakať a tešiť sa kedy prídete domov z práce. Môžu vám zatiaľ pripraviť prekvapenie – niečo nakresliť, pripraviť občerstvenie, pomôcť mame s obedom alebo večerou. Určite sa vynájdete.
Šaty robia človeka
Šaty, ktoré máme na sebe skutočne ovplyvňujú naše správanie, postoje, náladu, sebavedomie aj spôsob, akým komunikujeme s ostatnými. Produktívny ľudia nepracujú v pyžame, ale začínajú svoj deň tak, akoby išli normálne do kancelárie. Väčšina z nás totiž počas home office využíva Skype či iné komunikačné platformy, ktoré využívame na video konferencie.
Pracovná doba
Stanovte si pracovnú dobu. Snažte sa ukončiť prácu v rovnaký čas každý deň. Vyhýbajte sa vetám typu: Dokončím ešte toto… Je potrebné oddeliť prácu od voľného času. Ak máte doma problém sústrediť sa, urobte si menšie prestávky počas pracovnej doby. Nápomocná bude Pomodoro technika, cieľom tejto techniky je jej používateľovi poskytnúť maximálnu koncentráciu, kreativitu a produktivitu. Neviete čo je to Pomodoro? Tajomstvo tejto techniky spočíva v tom, že na každých 25 minút si nastavíte časovač, ktorý vás upozorní na to, že nastal čas na 5 minútovú prestávku. Pracovný cyklus bude teda nasledovný: 25 minút práce, 5 minút prestávky. Každý 25 minútový úsek práce sa pritom nazýva „pomodoro“, a po 4 „pomodorách“ si máte dopriať 15-20 minútovú prestávku (teda po 100 minútach práce a 15 minútach prestávky).